Indicele glicemic

November 17, 2009 at 4:46 pm Leave a comment

Ce este indicele glicemic ?

Indicele glicemic este un indicator care arata cu cat creste nivelul zaharului din sange la ingestia unei cantitati dintr-un aliment, comparativ cu o solutie de glucoza sau cu painea alba. Este un indicator al vitezei cu care un anumit tip de carbohidrat ajunge in sange sub forma de glucoza. Cu cat se absoarbe mai usor cu atat indicele glicemic este cat este mai mare, si invers.

Cu cat glucoza din sange creste mai mult si mai repede, cu atat corpul(pancreasul) este obligat sa produca mai multa insulina. Acest lucru se intampla cu cel putin doua cosuturi: epuizarea pancreasului si cresterea rezistentei la insulina a tesuturilor periferice.

In timp aceste doua elemente duc la sindromul metabolic(sindromul X sau diabetul de grad II) si chiar la diabet de tip I. O serie de boli grave sunt puse in ziua de azi pe seama consumului exagerat de carbohidrati cu indice glicemic mare: obezitate, diabet, ateroscleroza, atacul vascular cerebral, bolile de inima si multe altele.

Practic, corpul primeste un semnal ca este timpul sa depoziteze grasime. De aceea, daca vreti sa mentineti depunerile de grasime la minim(sau sa slabiti) evitati carbohidratii in general si cei cu indice glicemic mare in special.

Tabel cu indicele glicemic al celor mai importante alimente, raportat la painea alba

Alimentul IG
paine alba 100
paine integrala 99
paine de secara 58
orez alb 83
paste fainoase 66
cartofi uscati 116
cartofi fierti 81
cartofi prajiti 135
fasole boabe 60
mazare verde 56
mere 53
banane 79
grapefruit 36
struguri 62
portocale 66
pere 47
glucoza 138
zahar 86
fructoza 30
lapte degresat 46
iaurt 52
inghetata 25

Importanta este si “incarcarea glicemica” (glycemic load), care ne arata ce cantitate de carbohidrati contine un aliment. Un aliment cu indice glicemic mare, daca este consumat in cantiate mica(sau are o incarcare glicemica mica) poate avea un impact mai mic asupra glucozei din sange decat un aliment cu indice glicemic mic dar consumat in cantitati mari.

Momentele cand poti tolera alimente cu indice glicemic mare sunt imediat dupa antrenament si dimineata.
Totusi, s-a observat ca daca masa de dimineata este compusa din grasimi si proteine, cu o cantitate minima de carbohidrati, randamentul intelectual si fizic pe durata zilei este mai mare.
Deci celebrul mic dejun “cereale cu lapte”, cu indice glicemic si incarcare glicemica mari este total contraindicat in slabire.

Cheia este in general, sa alegem mancaruri cu indice glicemic scazut, cam 50 raportat la glucoza. Raportat la paine, ar trebui sa ne mentinem in jur de 70, de preferinta sub.

Factori care influenteaza indicele glicemic(digestia carbohidratilor) si metabolismul

  • carbohidratii complecsi nepreparati termic au un IG mai mic, cu exceptia pastelor
  • alimentele integrale au un IG mai mic decat cele prelucrate
  • alimentele solide au un IG mai mic decat lichidele
  • carbohidratii reci au IG mai mic decat cei calzi
  • alimentele bogate in fibre au IG mai mic
  • grasimile saturate cresc IG in mancaruri
  • grasimile nesaturate scad IG
  • adaugarea de proteina mareste IG
  • fructoza si in special sucurile de fucte si mierea, desi au un IG mic, favorizeaza depunerile de grasime

Indicele glicemic al alimentelor mixte

In general in alimentatie nu exista alimente care sa contina numai carbohidrati sau numai proteine, grasimi sau fibre, luate separat. Un calcul se poate face prin suma ponderata a cantitatilor cu IG.(Nu ma intrebati ce este, ca nu stau aici sa va explic, puneti mana pe o carte de matematica)

Entry filed under: Alimentatie. Tags: .

Managing Your Fitness Condition With Exercise Care sunt cele mai bune vitamine si minerale

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


All the fitness information that you need! Become Active and Healthy! Afla cum sa dai jos burtica!

Join 3 other followers

Blog Stats

  • 9,485 hits

%d bloggers like this: